Ta Mig Tillbaka! Frågor och svar om flytt!Frågor och svar inom flytt

Här hittar ni de mest förekommande frågorna angående privatflytt och företagsflytt.

1. ARBETSTID

– Vi börjar oftast våra pass så att vi är hos de första kunderna kl. 08. Vi har även flytt-tider på eftermiddagen runt 13-14 tiden, men vi är mycket flexibla och anpassar oss alltid efter kundernas önskemål. Önskar man en senare tid så är det inga problem. Man behöver inte bestämma i förväg hur många timmar man vill boka – vi jobbar alltid tills hela flytten är klar.

2. AVBOKNING

– Man kan alltid boka av en flytt tills dagen innan flyttdatumet utan att det kostar något.

3. BOKNING

– Enklast bokar ni genom att ringa eller maila till oss. Vi bekräftar alltid en bokning som görs via mail med ett svarsmail. Vill man ändra tid, eller avboka en flytt, så går det alltid bra – helt utan kostnad!
Så fört ni vet flyttdatumet så rekommenderar vi att ni bokar så ni får den tid ni önskar. Dock är vi kända för att snabbt kunna erbjuda er en flytt, till och med samma dag. Tänk på att i månadsskiftena har vi mycket att göra, så var ute i god tid.

4. DEBITERING

– Vi debiterar för påbörjad halvtimma. Vi räknar tiden från firman, inom Göteborg tar vi alltid 30 minuter ut till kund, och 30 minuter hem från kund. Utanför Göteborg tar vi den verkliga tiden. Vi tar kontant betalning av privatperson och ni erhåller alltid kvitto efter utförd tjänst. Vill ni betala med faktura så måste ni begära det i samband med bokningen. Vi tar 150 kr för en kreditupplysning och en fakturaavgift på 80 kr.

5. FAST PRIS

– Vi kan erbjuda er ett fast pris, men ett fast pris blir för det mesta dyrare än ett löpande timpris pga. att vi själva måste gardera oss för ev. händelser och felräkningar.

6. FÖRSÄKRING

– Det ingår alltid försäkring i priset. Har du dyra saker såsom tavlor med ett högre pris än 4 000 kr, då bör du säga till så att vi kan emballera dem. Tala även om ifall du har någon enskild sak som kostar mer än 5 000 kr. Vår försäkring täcker ej skador på kristallkronor pga. att prismorna har så lätt för att lossna. Vi täcker dock kristallkronorna så att prismorna ej skadas. Gipstavlor och ramar täcks ej heller av våra försäkringar pga. att det lätt kan lossna gips från ramarna. Vi följer dock bohag 2010. Vid ev. tvist följer vi alltid ARN “Allmänna Reklamations Nämnden”.

7. FLYTTLÅDOR

– 10 kr/st kostar flyttlådorna för våra kunder. Ni betalar en kontant deposition på 30 kr när flyttkartongerna lämnas hos er, vid återlämning får ni tillbaka 20 kr. Ni får ha lådorna så länge ni vill. När ni är färdiga med flyttlådorna meddelar ni oss så kommer vi och hämtar dem. Vill ni att vi ska packa för er eller ta med flyttlådor till flytten, så måste ni säga till det i förväg (gäller ej ifall ni har bokat packning av oss). Vi säljer även begagnade flyttkartonger för 20 kr/st Är ni ej kund och vill att vi kör dem inom Göteborg tillkommer 150 kr i engångsavgift.

8. MILERSÄTTNING

– För transporter utanför Göteborg tillkommer en milersättning på 35 kr/mil. Vi mäter från det att vi lämnar kontoret tills vi är tillbaks. Milersättning tas oftast ut på resor längre än cirka 5 mil. Ni betalar även för återresan till kontoret. Vi finns på Hisingen i Göteborg.

9. MINIMIAVGIFT

– Minsta debiteringen är på 2 timmar. Dock inte ifall ni har fått ett sk fast pris som även kan fås på enstaka saker. Att ringa och fråga hur lång tid en flytt tar är dock inte samma sak som att det är ett fast pris. Vi nämner alltid ifall det är ett fast pris.

10. PACKNING

– Packar ni själv så står ni själv för ev. skador som uppkommer pga. bristfällig packning. Ni bör använda inslagningspapper vid egen packning. Använd gärna makulatur istället för silkespapper, det är billigare och skyddar bättre. Vår försäkring täcker skador på er packning ifall vi har varit oaktsamma med era lådor. Vi accepterar inte att ni har kvar saker i byrålådor etc. Allt som får plats i en flyttlåda skall läggas i flyttlåda. Några lådor kan ha flikarna uppfällda ifall det inte går att stänga igen lådan “T.ex. kartonger med blommor, tavlor och liknande.” Ni kan även lägga mjuka saker i soppsäckar.

11. PIANO

– För pianon och tyngre eller otympliga saker betalar man alltid ett speciellt pris, s.k. tungtillägg. Priset beror på pianots höjd, märke på pianot, antal trappor och körsträcka. I samband med flytt kostar det oftast 900-1500 kr att flytta ett piano, dock ej om det skall bäras i massa trappor. Vi är kända för att vara starka när det gäller pianon, vi bär alla typer av pianon och flyglar på två man, därför kan vi erbjuda ett fördelaktigt pris. Vi flyttar gärna pianon på kvällar och helger. Ring och kolla med oss vi kan alltid erbjuda en tid som passar er tack vare våra generösa öppettider som är alla dagar 08:00 – 22:00

12. PRIS

– Våra priser för två man och lastbil är 840 kr/timma, inkl moms och försäkring för privatpersoner. Vi har samma priser på vardagar som helger. För företagare tillkommer moms. Företag som beställer flytt och vill betala med faktura måste ha en bra historik. Kreditupplysning görs alltid.

13. SKADOR

– Upptäcker ni någon skada så ring/maila oss inom 5 dagar. Upptäcker ni skador som har uppkommit pga. packning från oss eller er så låt sakerna ligga kvar så att vi kan se helheten. Vi har rätt att laga/ersätta er för marknadsvärdet vid ev. skada. Den finns ingen försäkring som ersätter affektionsvärde utan endast bruksvärdet.

14. TUNGLYFT

– Har ni möbler eller annat som väger mer än 80 kg så tillkommer ett s.k. tungtillägg. Det baseras på vikten, antal trappor och svårighetsgrad. Det ligger oftast mellan 600-1200 kr.

15. Utrustning

– Alla våra bilar är utrustade med all tänkbar utrustning som verktygslåda, skyddsfiltar, spännband, bärselar, pirror ”kärror” plattvagnar ”rullbrädor” extra lampor. Våra bilar är också utrustade med spårsändare så att vi hela tiden har koll på våra bilar och vart de har körts. Ibland guidar vi våra bilar från kontoret med hjälp av spårsändaren. Alla bilar har också GPS för att köra den kortaste vägen. Kund kan även ibland få åka med i bilen, det finns plats för 3 personer sammanlagt. Ni måste dock tala om detta för oss innan.

16. ÖPPETTIDER

– Vi har öppet alla dagar mellan kl. 08 – 22 vardag som helg.
XL Flytt AB Tel. 0700-270 570
Vår kunniga personal kan sköta allt och följer ALLMÄNNA BESTÄMMELSER FÖR BOHAGSFLYTTNING enl. Bohag 2010.